Canyoning kursus i Skotland

Rappelling Great Mears Tail

Efter at have besøgt de første 10 canyons på egen hånd, tænkte jeg at et grundkursus i canyoning kunne være sjovt. Det viste sig at være en god ide, da ca alle de teknikker jeg havde med fra klatreverdenen viste sig at være forkerte, og nogle direkte farlige i forbindelse med canyoning. Det blev tre lærerige og sjove dage i de skotske kløfter.

Der er flere forskellige kurser for begyndere indenfor canyoning, nogle tager tre dage, andre ti dage, men du kommer helt sikkert til at rejse efter det. Vi endte med at vælge et kursus hos UK Canyon Guides i Skotland, som vi før har besøgt. Det gjorde vi fordi: det var relativt nemt at komme til og samtidigt til at betale med en pris på ca 3.000 kr inkl. leje af udstyr til alle dagene.

Så vi satte os i bilen, Rune, Roland, Tobias og jeg og kørte i lufthavnen. Rune og Roland var med på canyoning festivallen i Skotland for tre år siden, Tobias havde lidt rappelle erfaring, men var grøn indenfor canyoning. Jeg selv havde besøgt 10 canyons i Italien og på Sardinien og brugt min viden (og udstyr) fra væg- og træklatring. Undervejs på turen snakkede i om de lektier vi havde fået for hjemmefra i form af knob vi forventedes at kunne inden kursets første dag.

Tilbage på skolebænken, tilbage til Inchree

Øvelser på sikker grund

Noget undervisning er nemmere at holde sig vågen til end andet, og dette var noget af det sjovere. Vi startede ud med teoretisk undervisning om typer af canyons og udstyr, og så var det ellers i våddragten og prøve kræfter med canyoning.

Det var gensynets glæde da vi stod på kanten af Inchree falls, også selvom vandmængden så skræmmende ud. For tre år siden stod vi samme sted, men da var det i mørke, og vi havde kun knæklyset på hjelmen foran at navigere efter. Dengang havde vi en fed på oplevelse med canyoning i mørke, men ville også gerne tilbage og prøve turen i dagslys, og det kom vi til nu.

Vi øvede rappelling, fik tæsk i den store vaskemaskine, trænede hop fra mindre højder og lavede større hop fra 10 meters højde. Så det blev en dag hvor vi fik set meget af det canyoning har at byde på, hvor vi fik prøvet nogle grænser af og hvor vi samtidigt havde en skøn dag i naturens forlystelsespark.

Dag to – mere viden, mere canyoning

På kursets anden dag startede vi igen med teori, denne gang med fokus på teknikker og sikkerhed, og bagefter var det igen ud og prøve det af og bygge på ved praktisk undervisning.

Rappelling/slide i vandfald

Vi lærte hvordan man rigger korrekt til afhængigt af situationen, at lave vores egne ankre, og alt andet vi behøvede for at kunne tage ud og lave canyoning på egen hånd. På dette tidspunkt stod det klart at jeg havde haft meget at lære da jeg besøgte min første kløft for fire år siden. Jeg havde haft alt det rigtige udstyr med, men ikke brugt et eneste af dem som de bruges bedst indenfor canyoning.

Så jeg lærte nye måder at bruge ottetaller, prusiker, reb og ankre på, og glædede mig samtidigt over at jeg var startet forsigtigt ud med nogle lettere canyons, så min manglende viden ikke havde kastet farlige situationer af sig.

Dag to besøgte vi Ben Nevis Canyon, en hel anden type canyon end Inchree, med mindre vandmængder og et mere barsk udtryk.

Afslutning i snevejr

Vejret havde ikke rigtigt været med os undervejs, og kursets sidste dag blev ingen undtagelse. Vi arbejdede os vej ned igennem den legendariske Great Mears Tail, hvor vi øvede teknikkerne fra kursets første to dage, og fik vist et par teknikker fra det mere avancerede Canyoning Guide kursus.

Guided rappel i Great Mears Tail

Midt under det hele begyndte det pludseligt at sne, sidst i april! Snevejret kunne dog ikke fjerne fokus fra det der ventede forud, en 100 meter nedfiring ned ad kløftens sidste store vandfald. Det var med en blanding af spænding og frygt at jeg lod mig klikke ind i karabinen og begyndte turen ned igennem vandfaldet, men snart forsvandt frygten og jeg kunne i stedet nyde den smukke udsigt og den vilde oplevelse af at være lige midt i naturen med vand omkring fødderne og klipper til de fleste sider.

En passende afslutning på tre fantastiske dage med canyoning og skønne naturoplevelser.

Mere info om canyoning kurser

Som sagt findes der flere forskellige udbydere af kurser indenfor canyoning, af forskellig længde og pris. Det mest omfattende er ICOpro kurserne, der kan tages i hele verden (også Skotland), de tager ti dage, og koster i omegnen af 10.000 kr. En billigere og mindre omfattende alternativ er UK Canyoning Guides kursus som vi valgt. Det river dig for ca 3.000 kr og giver dig tre dages kursus på grundkurset, Technical Canyoning. Er du helt ny indenfor canyoning anbefales det at du tager et en dags forkursus for at få styr på knob og teknikker inden kurset.

Efter grundkurset kan du bygge på med et Advance canyoning kursus.