Canyon: Keyhole

Keyhole Canyon i Zion

Utah byder på masser af muligheder for canyoning, så da vi blev inviteret til Bryllup i Moab, fyldte vi en kuffert med tøj, og en med våddragter og grej. Efter tre år pause fra canyoning startede vi blødt ud med Keyhole Canyon i Zion National Park.

Efter to dejlige uger i (og omkring) Moab, kørte vi til Zion National Park, der er kendt for at byde på spektakulære vandreture, og god canyoning. Vi har fire dage inden vi skal videre, og har allerede ansøgt om tilladelse til fire forskellige canyons i området.

Vi starter med den mindste og den letteste (både at komme til og gennemfører), så får vi også lige prøvet grejet af, tjekket vandtemperaturen med mere, inden de større eventyr der venter de næste par dage.

Canyon: Val Grande Inferiore

Canyoning i Val Grande Inferiore

Endnu en stjerne blandt canyons i Ticino. Måske ikke så smuk som Cresiano Inferiore, men det mere end kompenserer den for med en adrenalin-fyldt slutning. Her er en kløft for folk med hang til kriller i maven og vand i nakken. Den var så sjov, at vi var nød til at komme tilbage dagen efter og tage den sidste del en gang til.

Det er helt skidt. Først druknede vores kamera, og nu er vores videokameraer døde for strøm. Heldigvis venter der en herlig dag med canyoning forude. Guidebogen sælger den ikke så godt, men den er rimeligt nem at gå til, og ligger tæt på den Cresiano Inferiore, som vi tog i går, så vi giver den et forsøg.

Canyon: Giumaglio

Stort rappel i Ticino

En fin lille canyon, der hverken er den smukkeste, eller den mest spektakulære i Ticino, men som byder på fine rappels (og høje og vilde hop, hvis man søger den slags), og en fin afslutning i den lokale landsbys badesø.

Vi havde kigget på campingpladser i området, men havde ikke fundet noget billigere end 900 kr for en teltplads pr nat, så vi “bumsede” den og slog teltet op på et indtørret flodleje, desværre med en del sten. Det blev endnu en nat hvor søvnen ikke var den bedste, så vi kom tidligt op og af sted mod toppen.

Canyon: Cresiano Inferiore

Rappelling i Cresciano Inferiore

Ikke uden grund er dette Ticinos mest populære canyons. Den byder på canyoning i fantastiske omgivelser for alle dem som ikke er på jagt efter et adrenalinsus. For os blev det starten på en fantastisk canyoning tur igennem Schweitz og Italien, som ikke engang godstog og maveonde kunne spolere.

Vi ankommer til Cresciano efter mørkets frembrud, og efter en alt for dyr pizza på hovedgadens grillbar, slår vi teltet op imellem træerne ved kløftens bund. Godt nok med togskinnerne som nabo, men som jeg får sagt: “De kører vel ikke med tog på lokalbanen på denne tid af døgnet”. Det gør de.

Canyoning kursus i Skotland

Rappelling Great Mears Tail

Efter at have besøgt de første 10 canyons på egen hånd, tænkte jeg at et grundkursus i canyoning kunne være sjovt. Det viste sig at være en god ide, da ca alle de teknikker jeg havde med fra klatreverdenen viste sig at være forkerte, og nogle direkte farlige i forbindelse med canyoning. Det blev tre lærerige og sjove dage i de skotske kløfter.

Der er flere forskellige kurser for begyndere indenfor canyoning, nogle tager tre dage, andre ti dage, men du kommer helt sikkert til at rejse efter det. Vi endte med at vælge et kursus hos UK Canyon Guides i Skotland, som vi før har besøgt. Det gjorde vi fordi: det var relativt nemt at komme til og samtidigt til at betale med en pris på ca 3.000 kr inkl. leje af udstyr til alle dagene.

Canyon: Archaich

UK Canyoning festival

På festivallens sidste dag fik vi turens største udfordring, men fik også god mulighed for at nyde den skotske natur. Med på turen havde vi Chris fra Vertical Descents, som snakker dansk efter to år i Danmark som pædagogmedhjælper, så vi dannede en hyggelig bagtrop sammen med ham, og havde en rigtig god dag, indtil vandmængden gjorde det umuligt at fortsætte.

Vi parkerede bilerne, og guiderne gik ned for at tjekke vandstanden. Da de kom tilbage fik vi besked på at vi sandsynligvis kunne tage ruten i dag, men at tingene kunne ændre sig når vi nåede toppen, og at vi derfor skulle være forberedt på måske at gå tilbage, og kører videre til en anden canyon. Læs resten…

British Canyoning Festival

Canyoning udstyr

I sidste uge deltog vi i British canyoning Festival, og selvom det var småt (25-30 deltagere), var det en rigtig fed oplevelse, både for mig som havde lidt erfaring, og for mine venner som stiftede bekendtskab med canyoning for første gang.

Vi kom igennem 3 canyons på 2½ dag, og endte med kun at betale 650 kr pr mand, hvilket normalt er prisen for en enkelt guidet tur, så der er gode penge at spare, til gengæld må man også være forberedt på at man tager de store hop, i stedet for at rappelle dem, som normalt er en mulighed på de guidede ture.

Stemningen var god, og vi mødte folk fra hele verden (Sydafrika, New Zealand, Frankring, med mere), så uanset om du er nybegynder eller erfaring vil jeg anbefale dig at holde øje med næste års program, når det engang ligger færdigt (jeg skal nok linke til det her på siden). Det kommer til at foregå et sted på den skotske østkyst, men det er vist også alt som ligger fast indtil videre.

Canyon: Nathrach

Canyoning i Nathrach, Skotland

På British Canyoning Festival’s 1. rigtige dag fulgte vi med de andre glade nybegyndere og let øvede, samt et par guider til Nathrach kløften ikke langt fra Fort William, på Skotlands vestkyst. Det blev en både sjov og lærerig dag i den lavvandede kløft, som byder på masser af samarbejde, flot natur og et par enkelte høje hop.

Vi parkerede bilerne ca en halv times gang fra kløftens start, klædte om, og begyndte den varme gåtur mod rutens start. Vi kunne stadig mærke gårsdagens lange vandring og nattens canyoning i benene, men var også spændte på at opleve de skotske kløfter i dagslys. Endnu en gang havde jeg selskab af mine venner Roland og Rune, ligesom der var flere gengangere fra nattens canyoning tur, herunder en new zealænder og en irer der begge var ret nye i canyoning sammenhæng, men som var super hjælpsomme.Læs resten…

Nat canyoning i Inchree Falls – Skotland

Klar til første skotske canyon

Vi havde hørt rygterne på forhånd: At det måske ville blive muligt at prøve kræfter med canyoning om natten på dette års British Canyoning Festival, en ide som jeg var ret hooked på, da jeg har prøvet hvordan sanserne bliver skærpet under klatring i mørke, og forventede at det samme ville ske her. Heldigvis talte rygterne sandt, og selvom der ventede en helt anden oplevelse end nogen af os havde regnet med, var det en alt for fed oplevelse som jeg sent vil glemme.

Klokken var lidt i ni inden vi ankom til Vertical Descents, hvor vi skulle låne grej, og gøre os klar til at tage Inchree, en canyon kun få hundrede meter fra deres base. Det var allerede totalt mørkt, og selvom kroppen allerede var udmattet efter 6 timers vandring i Glencoe tidligere på dagen, var stemningen god, og forventningerne i top. Efterhånden som grejet kom på, og vi mærkede tidspunktet for afgang nærme sig steg både forventningerne og frygten. Pandelamper var bandlyste, så den eneste lyskilde vi havde var et knæklys monteret på toppen af vores hjelm, og det var vist mere for guidernes skyld end for vores. Mine to kammerater for hvem det ville blive det første møde med canyoning tog det pænt, selvom udfordringen pludseligt var blevet noget større end hvad jeg hjemmefra havde lovet dem.

Tiden gik, og omkring klokken ti begav vi os mod toppen af kløften, på en lang række igennem skoven, 18 mand, alle med knæklys på hjelmen, og med tre lommelygter som instruktørerne kunne bruge til at pege steder ud for os undervejs.Læs resten…

Invitation til Skotland

Vi skal besøge Vertical Descents i Skotland

Gutterne fra Vertical Decents har inviteret mig til Skotland i et par dage for at prøve kræfter med de skotske canyons. Jeg skal selv betale turen derover, men glæder mig til at komme over og se hvad de har at tilbyde. Om ikke andet har det altid været en drøm at besøge Skotland, og det bliver nok ikke kedeligere af at kombinerer det med lidt canyoning.

Vertical Decents tilbyder canyons i sværhedsgraderne fra begynder til erfaren, og fra stille og rolig til adrenalinkick, så jeg glæder mig til at besøge dem, og se på mulighederne. Naturligvis kommer der beretninger fra de skotske canyons når jeg har været derover.

Canyon: Torrente Lacerno

Første canioningtur i Italien

Fra vores base på det superhyggelige Via Piani Bed and Breakfast er der kun et par kilometer til Torrente Lacerno, en canyon som kan besøges både med og uden canyoning grej. Har tårner de høje hvide klipper sig op på begge sider af kløften, og der er rig mulighed for en god gang canyoning, da ruten både byder på høje rappels, hop og naturlige vandrutchebaner. En anden del af kløften kan ifølge den lokale ejer af Via Piana B&B tages som en vandretur, selvom vandet er koldt uden våddragt. Samtigdigt er Via Piana helt sikkert en oplevelse værd i sig selv, og det lille Bed and Breakfast byder på en fantastisk charme, og en sød og hjælpsom ung ejer. For os blev turen dog noget længere end vi havde regnet med, og vi lærte at man ikke altid skal stole på gps’en.

Vejen op til parkeringspladsen er en hullet grusvej, men det første stykke klarer Fiat’en uden problemer, vi ved dog fra beskrivelsen at den kun vil blive dårligere, så vi parkerer ved den flade parkeringsplads, hvorfra der samtidigt er en fantastisk udsigt ud over kløften og de nærliggende landsbyer.

Vi starter vores gang mod startpunktet, og ved at der venter en lang dag, da beskrivelsen siger at der vil gå i hvert fald 6 timer inden vi ser bilen igen. Snart forsvinder vejen dog, og vi følger gps sporet op igennem skoven. Det er ikke så nemt at komme fremad, men langsomt og sikkert kommer vi dog fremad. Læs resten…

Canyon: Romantica

Måske Italiens frodigste kløft

80 kilometer fra Rom, midt ude i ingenting, men med masser af små billedskønne Italienske landsbyer på vejen, ligger den superflotte, og nemt gennemførte kløft Romantica. Ud af de 7 canyons vi gennemfører på denne tur fremstår denne uden tvivl som den frodige juvel. En tur op af strømmen er som en tur igennem den flotteste have, med masser af små vandfald, grønt over det hele og lyden af rislende vand. Det kræver til gengæld lidt arbejde at gå dertil, men det er til gengæld det hele værd, selv hvis træer spærrer halvdelen af ruten.

Vi parkerer ved hovedvejen, på det sted hvor en lille sti går ned mod kløften, klog af gårsdagens lektion i forskellen på gps-rute og beskrivelse følger vi denne vej stien, selvom den ikke helt følger gps-ruten. I dag viser det sig dog at være den forkerte strategi, for snart går vi parallelt med kløften, i stedet for ned mod den, og vi kommer længere og længere væk fra gps’ens instruktioner. Klokken er over ti, og solen bager fra en skyfri himmel, og da der ikke er meget skygge på stien bliver det hurtigt meget varmt.Læs resten…

Canyon: Fosso della Mola

Canyoning i Fosso Della Mola, Italien

Otte kilometer fra den historiske by Rieti, finder man de to canyons Fosso della Mola og Fosso di Aquaro liggende side om side. Vi skal besøge begge to, men nøjes med Fosso della Mola i dag, og tager så den anden i morgen. Turen byder på 14 mindre rappels, men også en overraskelse og en oplevelse vi ikke havde forudset.

Trætte efter en lang aften i selskab med lokale, og calimocho (rødvin og cola blandet i en to-liters flaske), sætter vi os i bilen klokken ni, efter en morgenmad bestående af 2 kiks og 2 stykker kage med kakao til. Vi finder hurtigt parkeringsstedet, og er lettede over at se at vi godt nok starter med 1,2 kilometers vandring til startstedet, efterfulgt af de 850 meter canyoning, men at vi kun skal gå 100 meter for at nå hen til bilen bagefter.

Lige før vi parkerer tjekker vi vandstanden fra en bro der krydser Fosso della Mola, og der er intet vand, og ser ikke ud til at have været det længe, så vi lader våddragterne og neoprensokkerne ligge i bilen, og begiver os af sted, klar til en dag i shorts. Vi følger grusvejen opad 150 meter, og drejer så op i skoven af en lille sti som er den gamle vej til Cenciara. Stien er ikke bredere end et par vandresko ved siden af hinanden, og den snor sig i hårnålesving, i forhold til de foregående dages strabasser en nem tur i behagelig skygge, og der er tid til at gå og tænke på stiens historie, og de folk som har gået her før os.

Halvvejs igennem ruten bliver stien dog afbrudt af 30 meter med tæt brombærkrat. Læs resten…

Canyon: Fosso de Acquaro

Otte kilometer fra Rieti, og kun fem kvarter fra Rom, ligger de to canyons Fosso de Acquaro og Fosso della Mola side om side. Vi vælger at tage dem over to dage, men de kan sagtens tages på en dag. Her om sommeren er de ret forskellige, ikke mindst fordi Fosso della Mola lader til at indeholde vand hele året, imens Fosso de Acquaro er tør størstedelen af året. Fosso de Acquaro byder også på et spektakulært todelt rappel, og følelsen af at jagte regnbuen.

Vi starter dagen med spansk morgen som denne morgen består af 6 kiks og en kop kakao, ikke meget for vores danske maver der er vant til en solid portion havregryn. Så det er med småtomme maver at vi siger tusind tak for maden og sætter os i bilen for at kører til dagens udfordring. Bilen har nu i 3 dage været hjemsted for vores halv og helvåde udstyr, og lugter efterhånden af gammel fisk, så vi kører med åbne vinduer for at lufte lidt ud.

Vi parkerer bilen samme sted som i går, lægger det grej vi ikke skal have med til tørre, og vi starter ruten hvor ruten i går sluttede, i den udtørrede del af Fosso della Mola. Læs resten…

Canyon: Gole del Farfa

Efter en aften som bød på italiensk fodboldfeber, italiensk gæstfrihed og en meget varm nat var en tur i vandet måske lige hvad vi havde brug for. Om ikke andet ventede der os en hel anden oplevelse en nogen canyon vi før havde prøvet, da Gole del Farfa ikke byder på nogle rappels, men til gengæld har masser af vand og snævre passager der klares ved at svømme eller følge strømmen.

Gårsdagens fantastiske oplevelse af at se em fodbold sammen med 6 glade italienere, som samtidigt diskede op med et festmåltid med flere retter end jeg kan overskue at fortælle om, sad stadig i kroppen da vi klokken halv otte satte os i bilen. Vi havde to canyons foran os denne dag, så havde besluttet at starte tidligt, samtidigt prøver vi på den måde at undgå den værste sol på den lange gåtur der ligger foran os inden vi når til den snævre kløft.Læs resten…